Elektrolecznictwo

ELEKTROLECZNICTWO Do leczenia używany jest prąd stały oraz prądy impulsowe małej
i średniej częstotliwości.

1. Galwanizacja
    Zabieg szczególnie przydatny w leczeniu nerwobólów, przewlekłych zapaleń nerwów,
    w zaburzeniach krążenia obwodowego, przy utrudnionych zrostach kostnych, w zespołach bólowych choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa.
  2. Jonoforeza
    Polega na wprowadzeniu leku przez skórę do tkanek położonych głębiej za pomocą pola elektrycznego. Jest to zabieg przeciwbólowy, przeciwzapalny, polecany w chorobie zwyrodnieniowej, RZS, ZZSK, w łuszczycowym zapaleniu stawów, dnie moczanowej, po urazach tkanek miękkich i układu kostno-stawowego, osteoporozie, w zespołach przeciążeniowych.
  3. Prąd Tens
    Wykonujemy w celu złagodzenia bólu różnego pochodzenia: chroniczne bóle mięśni, nerwobóle, zmiany zwyrodnieniowe stawów, zespoły bólowe kręgosłupa, bóle pourazowe, pooperacyjne, bóle fantomowe po amputacjach, bóle migrenowe, korzonkowe, menstruacyjne.
  4. Prąd Traberta
    Działa przeciwbólowo, poprawia krążenie, obniża napięcie mięśniowe.
  5. Prąd Kotza
    Stosujemy najczęściej do stymulacji ruchowej. Zabieg ten może wywołać szybki i znaczny przyrost siły w stymulowanym mięśniu.
  6. Prądy Interferencyjne
    Wykazują działanie przeciwbólowe, powodują poprawę krążenia, odżywienie tkanek, pobudzają do skurczu mięśnie szkieletowe, zmniejszają napięcie nerwów współczulnych.
  7. Prądy diadynamiczne
    W zabiegu tym wykorzystujemy prądy małej częstotliwości, w postaci “prądów impulsowych” o leczniczych właściwościach takich jak: zmniejszenie napięcia mięśniowego, złagodzenie bólu, miejscowe przekrwienie tkanek, przyrost masy mięśniowej.
  8. Elektrostymulacja
    Zabieg ten ma na celu wywołanie kontrolowanego skurczu mięśnia lub grupy mięśni. Stosujemy go głównie przy zanikach mięśniowych po unieruchomieniu stawów, jak również po porażeniach. Zabieg ma także szerokie zastosowanie w chorobach neurologicznych.
  9. Tonoliza
    Metoda elektrostymulacji, której głównym zadaniem jest przywrócenie fizjologicznej równowagi pobudzenia włókien mięśniowych. Wywołana przepływem prądu naprzemienna praca mięśni zginaczy i prostowników prowadzi w efekcie do odtwarzania mechanizmu odruchowego i przywracania równowagi fizjologicznej porażonych mięśni. Typowymi wskazaniami do tego zabiegu są: dysfunkcje centralnego układu nerwowego(porażenia spastyczne mięśni), stany po urazach i udarach mózgu, po urazach rdzenia kręgowego, w stwardnieniu rozsianym, w porażeniu mózgowym, w kręczu karku pochodzenia czynnościowego.

Przeciwwskazania do elektrolecznictwa:

• ciąża
  • ropne stany zapalne skóry i tkanek miękkich
  • stany gorączkowe
  • porażenia spastyczne
  • miejscowe zaburzenia czucia
  • miejsca i okolice nowotworów łagodnych i złośliwych
  • skazę krwiotoczną
  • pourazowe wylewy krwawe
  • wyniosłości kości
  • ostre procesy zapalne i infekcje ogólne
  • osobniczą nietolerancję prądu